In de begroting 2026 zijn autonome ontwikkelingen opgenomen. Dit zijn ontwikkelingen die onontkoombaar zijn met beperkte keuzemogelijkheid; we hebben er weinig tot geen invloed op. Denk aan nieuwe wetgeving of contractuele afspraken. In de uitwerking van de begroting zijn wij kritisch nagegaan of betreffende posten ook echt opgenomen moeten worden.
De autonome ontwikkelingen worden in onderstaande tabellen onderverdeeld in drie categorieën:
3.3.1 Autonome ontwikkelingen.
Deze posten worden per programma toegelicht onder de paragraaf "Wat mag het kosten?".
3.3.2 Overige Autonome ontwikkelingen met een loon- en prijsindexatiecomponent
Deze ontwikkelingen worden in dit hoofdstuk nader toegelicht en zijn in de tabellen bij de beleidsprogramma's opgenomen onder de aanduiding "Loon- en prijsindexatie".
3.3.3 Autonome ontwikkelingen met een loonkostencomponent.
Deze ontwikkelingen worden in dit hoofdstuk nader toegelicht. Omdat deze categorie niet binnen de programma’s zelf wordt besproken, zijn de bijbehorende gegevens afzonderlijk opgenomen in de tabellen onder de naam 'Ontwikkelingen loonkosten'.
In onderstaande tabel zijn de autonome ontwikkelingen zoals opgenomen in deze begroting samengevat. De posten worden in de programma's onder de paragraaf 'wat mag het kosten' nader toegelicht.
3.3.1 Autonome ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen | (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
1 | Regisseur Dienstverlening | -91 | -91 | 0 | 0 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Regisseur Dienstverlening (dekking) | 91 | 91 | 0 | 0 | ||
2 | Circulaire economie | 0 | 0 | 250 | 250 | ||
3 | Extra inzet in het kader van overlast in het stationsgebied | -300 | -300 | 0 | 0 | ||
5 | Bijstellen huurinkomsten verhuur gemeentelijk vastgoed | 420 | 420 | 420 | 420 | ||
5 | Chippen containers | -84 | -88 | -92 | -96 | ||
5 | Inzamelen en verwerken lachgascilinders | -150 | -165 | -180 | -195 | ||
5 | Langere huur "Kop van Zuid" voor wijkgebouw Angelslo (dekking) | 100 | 0 | 0 | 0 | ||
5 | Langere huur 'Kop van Zuid' voor wijkgebouw Angeslo | -100 | 0 | 0 | 0 | ||
5 | Omgevingsplan 2.0 | -120 | -350 | -350 | -350 | ||
5 | Twee milieu BOA's | -118 | -118 | -118 | -118 | ||
5 | Verhoging energiekosten | -500 | -500 | -500 | -500 | ||
5 | Verhoging tarief afvalstoffenheffing | 552 | 284 | 559 | 460 | ||
5 | Verhoging volume strategische aankopen | -100 | -150 | -200 | -300 | ||
5 | Vervanging ondergrondse containers | -150 | -160 | -170 | -180 | ||
6 | Perspectiefbrief BUIG meerjarig | -2.842 | -3.436 | -3.502 | -3.602 | ||
6 | Wachtlijst Beschut Werk aanpakken | -238 | -244 | -250 | -256 | ||
7 | Groenonderhoud begraafplaatsen | -200 | -215 | -231 | -247 | ||
7 | Grondcomplexen naar structureel groen onderhoud | -125 | -150 | -150 | -150 | ||
7 | Maaien van ruige grasvelden, sloten, oevers en riet | -180 | -180 | -180 | -180 | ||
7 | SUMP Uitvoeringsplan | -90 | 0 | 0 | 0 | ||
8 | Bestendigen cultuurbudgetten | 0 | 0 | 0 | -464 | ||
9 | Begroting Oekraïne 2026 (Baten) | 14.200 | 14.200 | 14.200 | 14.200 | ||
9 | Begroting Oekraïne 2026 (lasten) | -14.200 | -14.200 | -14.200 | -14.200 | ||
9 | Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO) en Maatschappelijke Opvang (MO) indexatie en uitbreiding | -796 | -861 | -933 | -863 | ||
9 | Indexatie Zorg in Natura* | -3.084 | -3.271 | -3.453 | -3.643 | ||
9 | Perspectiefbrief Jeugd Hervormingsagenda* | -2.792 | 0 | 0 | 0 | ||
9 | Perspectiefbrief JHRD Hoogeveen | -290 | -315 | -340 | -365 | ||
9 | Stichting De Toegang indexering | -312 | -312 | -312 | -312 | ||
10 | Budget online communicatiemiddelen | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
10 | Digitalisering HRM | -113 | -113 | -113 | -113 | ||
10 | Jeugd compensatie Rijk* | 5.876 | 3.271 | 3.453 | 3.643 | ||
10 | Kosten E-depot | 0 | -20 | -96 | -96 | ||
10 | Minder huurinkomsten billboards | -80 | -80 | -80 | -80 | ||
10 | Rente geldleningen | 750 | 750 | 750 | 750 | ||
10 | Vrijval stelpost autonome ontwikkelingen | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | ||
Saldo Autonome ontwikkelingen | -2.114 | -3.353 | -2.868 | -3.637 | |||
* toelichting op bovenstaande tabel.
Het onderdeel jeugd is neutraal verwerkt. Het betreffen de regels '9 Indexatie Zorg in Natura', 9 Perspectiefbrief Jeugd Hervormingsagenda' en '10 Jeugd compensatie Rijk'.
3.3.2 Overige Autonome ontwikkelingen met een loon- en prijsindexatiecomponent
Onderstaande worden hier voor de volledigheid expliciet en gesaldeerd weergegeven omdat ze verdeeld zijn over alle programma's. De samenstelling van de loon- en prijsindexaties is opgenomen in de navolgende tabel. Het betreft de indexaties bij derden.
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Loon- en prijs indexatie | -1.449 | -1.797 | -1.929 | -2.579 |
Saldo Loon- en prijs indexatie | -1.449 | -1.797 | -1.929 | -2.579 |
Onderstaand volgt de toelichting op de autonome ontwikkelingen met betrekking tot loon- en prijsindexatie. De belangrijkste posten binnen deze categorie zijn de stelpost voor prijsstijgingen en overige posten. Let op: het betreft hier niet de autonome ontwikkelingen zoals beschreven in paragraaf 3.3.1
Stelpost prijsstijgingen
De meicirculaire 2025 heeft geleid tot een extra accres binnen het LPO. We gaan ervan uit dat de prijzen voor 2025 correct zijn verwerkt in de huidige begroting en dat de koopkracht op peil blijft. Daarom wordt de tranche 2025 structureel ingezet ter verbetering van het begrotingsresultaat. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 hanteren we echter een behoedzaam financieel beleid: het hogere accres in deze jaren wordt gereserveerd in een stelpost voor mogelijke toekomstige prijsstijgingen.
Overige posten: Sedna, indexering 2025
Bij het collegebesluit van 16 juli 2024 is structureel een subsidie voor Stichting Welzijnsorganisatie Sedna opgenomen in de gemeentebegroting 2025 voor de door hen te leveren unieke basisactiviteiten. Ook is de intentie uitgesproken om Sedna voor de jaren 2026, 2027 en 2028 voor dezelfde activiteiten te blijven subsidiëren, mits hiervoor in de gemeentebegroting voldoende middelen beschikbaar worden gesteld en de noodzaak van het uitvoeren van de activiteiten nog aanwezig is. Er is niet gekozen voor een meerjarige subsidie ineens, maar voor een jaarlijkse indiening van een subsidieaanvraag, zodat er bijsturing kan plaatsvinden. De subsidieverlening aan Stichting Welzijnsorganisatie Sedna wordt verhoogd ten opzichte van de begroting 2025 omdat het oorspronkelijk gehanteerde percentage te laag was.
3.3.3 Autonome ontwikkelingen met een loonkostencomponent
De samenstelling van het saldo ontwikkeling loonkosten is in de tabel hieronder opgenomen. Let op: het betreft hier niet de autonome ontwikkelingen zoals beschreven in paragraaf 3.3.1
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Ontwikkelingen loonkosten | -535 | -598 | -597 | -604 |
Saldo Ontwikkelingen loonkosten | -535 | -598 | -597 | -604 |
Het nadelige resultaat op lonen wordt voornamelijk verklaard door functiewaarderingstrajecten. Externe en interne ontwikkelingen hebben invloed op het takenpakket van medewerkers en dat maakt dat functies opnieuw beschreven en gewaardeerd worden. Dat leidt vaker tot hogere inschaling dan tot lagere inschaling. De overige loonontwikkelingen kunnen worden opgevangen door de daarvoor beschikbare stelpost loonontwikkeling. Voor de CAO verplichting van een lokale reiskostenregeling blijft een deel van de stelpost gereserveerd.
