Hier wordt een overzicht gegeven van de algemene dekkingsmiddelen die de gemeente ontvangt. Dit zijn inkomsten die geen specifiek bestedingsdoel kennen. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn de algemene uitkering (gemeentefonds) en de opbrengst uit onroerendezaakbelastingen (OZB).
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering | 346.894 | 355.948 | 356.244 | 366.769 |
Dividend | 926 | 926 | 926 | 926 |
Lokale heffingen | 29.820 | 29.920 | 30.020 | 30.120 |
Saldo financieringsfunctie | 1.541 | -1.482 | -4.307 | -6.280 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 68 | 68 | 68 | 68 |
Algemene dekkingsmiddelen | 379.249 | 385.380 | 382.951 | 391.602 |
Algemene uitkering (gemeentefonds)
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente is afkomstig uit de algemene uitkering (ook wel gemeentefonds genoemd). De omvang van de algemene uitkering wordt bepaald door het rijk bij de circulaires. Voor de begroting 2026 wordt uitgegaan van de gegevens uit de meicirculaire 2025.
Op Prinsjesdag publiceert het rijk de septembercirculaire. De financiële effecten van deze circulaire worden niet verwerkt in de begroting 2026, maar wel door middel van een raadsbrief ter overweging meegenomen bij de behandeling van de begroting in de raad.
In grote lijnen is de systematiek van de algemene uitkering dat deze groeit door middel van het zogenaamde accres. Er is sprake van een prijsaccres en een volumeaccres. Het prijsaccres is gebaseerd op prijsontwikkeling Bruto Binnenlands Product (BBP) in het lopende jaar. Het volumeaccres is gebaseerd op het gemiddelde van de volumeontwikkeling van het BBP van jaar t-2 tot en met jaar t-8. Door het werken met een meerjarig gemiddelde is er sprake van een zekere stabiliteit.
Binnen de algemene uitkering wordt ook rekening gehouden met een nog te ontvangen bedrag uit het BTW-compensatiefonds (BCF). Omdat gemeenten minder btw declareren dan in het fonds aanwezig is, wordt het restantbudget uit het BCF via de algemene uitkering verdeeld over de gemeenten. Op basis van de meicirculaire 2025 is in tegenstelling tot voorgaande jaren gebleken dat de ruimte onder het plafond is afgenomen. Hierdoor is in de begroting de structurele opbrengst verlaagd naar circa € 2,2 miljoen.
Dividend
Het betreft hier de inkomsten uit dividend van:
- BNG (€ 145.000);
- NV Area Reiniging (€ 480.000);
- NV Waterleidingmaatschappij Drenthe (€ 1.000);
- Enexis (€ 300.000).
Lokale heffingen
De detailinformatie over de lokale heffingen is opgenomen in de paragraaf Lokale heffingen. Deze paragraaf is breder van opzet dan de lokale heffingen waar het hier om gaat, omdat onder lokale heffingen ook items vallen als afvalstoffenheffing, rioolrecht, diverse leges etc. De lokale heffingen zoals opgenomen in bovenstaand overzicht zijn de inkomsten uit de OZB en de baten precario.
Saldo van de financieringsfunctie
Het verschil tussen wat de gemeente aan rente betaalt en wat ze aan rente ontvangt, noemen we het saldo van de financieringsfunctie. Deze is afgeleid van de baten en lasten van het taakveld Treasury. De kosten hiervan worden steeds iets hoger, omdat de gemeente meer geld moet lenen als gevolg van de toename van investeringen. De rente die de gemeente hiervoor intern rekent (de interne rekenrente) is hetzelfde gebleven. Deze rekenrente wordt op basis van de BBV voorschriften jaarlijks geactualiseerd. Tevens maakt de stelpost kapitaallasten en volumes onderdeel uit van dit saldo.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De overige algemene dekkingsmiddelen bestaan vooral uit inkomsten van billboards en reclame.
