A. Het beleidskader
De kwaliteit van de verkeersregelinstallaties (VRI's) is goed als gevolg van de juiste onderhoudsfrequentie en de tijdige vervanging aan het einde van de levensduur. De VRI dient technisch goed te functioneren en verkeerskundig te zijn afgesteld op de verkeersbehoefte. Alle VRI’s zijn aangesloten op onze verkeerscentrale. De staat van onderhoud draagt bij aan de uitstraling van het centrum. Bijvoorbeeld door het combineren van de VRI met openbare verlichting en bewegwijzering. En door nieuwe masten in de kleurstelling van het desbetreffende gebied uit te voeren.
Gestaag bouwen we onze VRI's om naar inteligente verkeersregeliinstallaties (iVRIs). Ze herkennen verkeer, voeren analyses uit via ontvangen data en maken keuzes op basis van deze analyses. Zo kunnen ze bepaalde weggebruikers voorrang geven boven andere, wat bijdraagt aan een betere verkeersdoorstroming.
B. Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Storingen worden automatisch door de VRI’s aan de centrale en de onderhoudsaannemer gemeld en binnen de geldende responstijden opgelost (correctief onderhoud). Om de VRI's af te stemmen op de verkeersbehoefte worden deze in het kader van verkeerskundig beheer regelmatig geschouwd en indien nodig worden zij opnieuw afgesteld op bijvoorbeeld gewijzigde verkeersstromen. Masten wordt niet actief onderhouden – pas bij vervanging van de verkeersregelautomaat wordt gekeken of masten vervangen of geschilderd moeten worden.
De onderhoudsaannemer voert daarnaast 1 keer per jaar preventief onderhoud uit aan het buitenwerk van de VRI. Met de leveranciers van de verkeersregeltoestellen hebben wij onderhoudscontracten, waarbinnen 1 keer per jaar preventief onderhoud aan de verkeersregelautomaat wordt verricht.
Vervangingsgericht onderhoud vindt ook plaats en wel via 2 sporen. 15 jaar na plaatsing is er sprake van gedeeltelijke vervanging. Hierbij worden de verkeersregelautomaat, lantaarns en drukknoppen vervangen. 30 jaar na plaatsing is integrale vervanging aan de orde. Hierbij wordt de hele installatie vervangen, dus ook de masten, portalen en kabelnet. Detectielussen in of onder het wegdek blijven liggen als ze nog goed functioneren.
C. De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Voor preventief en correctief onderhoud is jaarlijks € 461.229 beschikbaar in de exploitatie. Vervangingsbudgetten (bij een levensduur van 15 jaar) worden per kaderbrief aangevraagd. De eerstvolgende keer dat dit nodig zal zijn, is in 2028. Er is dan € 750.000 nodig voor de vervanging van 3 VRI’s.
Er zijn 2 kanttekeningen bij dit budget:
- Alle VRI’s worden stapsgewijs omgebouwd naar iVRI’s. Een iVRI kost in onderhoud 2 keer zoveel als een ‘gewone’ VRI.
- Het exploitatiebudget is, naast VRI’s, ook bestemd voor beheer en onderhoud van bewegwijzering.
D. Voortgang
De VRI op Dordsestraat/Noordbargerstraat is 24 jaar oud. De technische levensduur is al 9 jaar verlopen. Deze VRI komt met het project ‘Reconstructie Dordsestraat fase 2’ begin 2026 te vervallen. Vanwege dit project wordt deze VRI enkel nog preventief en correctief onderhouden.
In 2024 zijn de eerste iVRI’s geïnstalleerd. Door problemen met de communicatie functioneren ze nog niet volwaardig. De (verdere) uitrol van iVRI's is afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek dat KPN momenteel doet naar de problemen in de datacommunicatie.
Basisgegevens/ uitgangspunten
In de gemeente Emmen zijn er 19 verkeersregelinstallaties, afgekort tot VRI’s. VRI’s dragen bij aan een veilige, efficiënte en duurzame doorstroming van het verkeer, beschermen kwetsbare verkeersdeelnemers en ondersteunen het openbaar vervoer. Goed functionerende VRI’s verminderen het risico op ongevallen en dragen bij aan de leefbaarheid in de stad en dorpen.
Van de 19 VRI’s zijn er 6 in ombouw naar iVRI’s. Dit zijn intelligente verkeersregelinstallaties, die kunnen ‘communiceren’ met het passerende verkeer. De raad heeft budget beschikbaar gesteld om ons complete areaal om te bouwen naar iVRI's.
