A. Het beleidskader
De staat van de kunstwerken wordt periodiek bepaald aan de hand van NEN-normeringen. Hiervoor wordt alle kunstwerken geïnspecteerd. Daarbij wordt een prioritering aangebracht op basis van veiligheid, functionaliteit, duurzaamheid en toonbaarheid. De laatste inspectie vond plaats in 2022.
B. Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Om de constructieve veiligheid van leuningen en constructies te waarborgen wordt elke 2-4 jaar een visuele inspectie uitgevoerd. Deze inspecties worden vertaald naar een meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP). Daarnaast zijn voor een aantal civiele kunstwerken aparte beheerplannen opgesteld (december 2021). Het gaat hier om grote en kleine duikers, vaste bruggen en viaducten, vijvers en installaties, hubs en de Hondsrugtunnel. Het jaarlijks geplande onderhoud wordt op basis van het MJOP en deze beheersplannen gepland. In de begroting is voor het onderhoud een structureel budget opgenomen.
De voorbereidingen voor de komende inspectieronde zijn al gestart. Deze zal in 2026 worden uitgevoerd. Daarnaast laten we, ook in 2026, een inventarisatie uitvoeren van de civiele kunstwerken om na te gaan of ons overzicht actueel is.
C. De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Het budget voor kunstwerken is onderverdeeld in beheer (€ 324.041) en onderhoud (€ 1.549.950). Het budget voor beheer wordt besteed aan structurele kosten van diensten zoals de bediening van beweegbare bruggen. Daarnaast omvatten de kapitaallasten € 490.546.
Vanuit het onderhoudsbudget wordt het onderhoud aan de civiele kunstwerken betaald. In 2026 vindt de eerste fase van de inventarisatie en inspectie van de civiele kunstwerken plaats. De kosten hiervan zijn geraamd op € 160.000. Naast regulier onderhoud is voor 2026-2027 de vervanging van beschoeiingen op een aantal locaties in de Rietlanden gepland. De kosten hiervoor zijn vastgesteld op ongeveer € 250.000. Ook zal er onderhoud plaatsvinden aan de betonbrug Ermerweg, waarvoor nog verschillende scenario's worden onderzocht.
Voor enkele projecten wordt krediet aangevraagd. Het gaat om de vervanging van de Opaalbrug in Parc Sandur, waarvoor de kosten worden geschat op € 400.000. Ook aan de Molenbrug in Veenoord wordt groot onderhoud gepleegd, waarvoor nog een raming wordt opgesteld. Daarnaast is de vervanging van de verlichting in de Hondsrugtunnel gepland. Dit is noodzakelijk omdat het einde van de levensduur nadert.
D. Voortgang
Het voor 2025 geplande groot onderhoud en vervanging van civiele kunstwerken wordt afgerond. De beheerplannen voor 2026 worden voorbereid. De werkzaamheden worden onder leiding van een projectleider integraal opgepakt.
Basisgegevens/ uitgangspunten
De gemeente Emmen heeft 199 bruggen, viaducten en tunnels. Hiervan zijn 17 beweegbare stalen bruggen. Overige (civieltechnische) kunstwerken die we beheren zijn: steigers en vlonders, geleiderails, duikers, kade- en keermuren, leuningen en hekwerken, beschoeiingen en kades, markt- en stroomkasten, walstroomvoorzieningen en aanlegsteigers. Bovendien vallen er nog diverse pleinen, bollards, fonteinen en overige waterpartijen onder het beheer van de gemeente.
