A. Het beleidskader
Op basis van de position paper van wegen heeft de raad als kader vastgesteld dat het wegenareaal op minimaal C-niveau moet worden gebracht en gehouden. Elke twee jaar wordt een visuele inspectie uitgevoerd conform het CROW-inspectieprotocol. De resultaten worden verwerkt in het beheerinformatiesysteem en vormen de basis voor het actualiseren van het onderhoudsplan. Afwijkingen van norm D worden uitsluitend geaccepteerd indien deze zijn onderbouwd met een risicoanalyse en beheersmaatregelen.
B. Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
A+ | A | B | C | D | |
2020 | 44 % | 16% | 6% | 7% | 27% |
2024 | 32,1% | 32% | 10,5% | 2,5% | 23% |
De inspectie van 2024 toont aan dat 77% van de verhardingen voldoet aan het gestelde minimumniveau C of beter. Het aandeel verhardingen met kwaliteitsniveau D is met 4% afgenomen ten opzichte van 2020. Deze ontwikkeling is het resultaat van gerichte investeringen via het Uitvoeringsplan Wegen en het Deklagenprogramma. De ingezette lijn wordt in 2026 voortgezet, met prioriteit voor verkeersveiligheid en comfort.
C. De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
De beschikbare middelen zijn afgestemd op de actuele inspectieresultaten en de vervangingswaarde van het areaal. De investeringen zijn risico gestuurd en daardoor ook gericht op het terugdringen van D-niveau verhardingen. De begroting is als volgt opgebouwd:
Structureel onderhoudsbudget | € 2,8 miljoen |
|---|---|
Incidenteel aanvullend onderhoudsbudget vanuit motie (2025 en 2026) | € 1 miljoen per jaar |
Kapitaallasten | € 3,7 miljoen |
Totaal | € 7,5 miljoen |
D. Voortgang
Hoewel er sprake is van vertraging in de uitvoering, wordt deze aangepakt via een versnellingsstrategie. De achterstand is het gevolg van capaciteitsproblemen bij interne en externe partijen. We werken aan het doorontwikkelen van onze systemen in relatie tot data en nieuwe technologie (robotisering en beeldherkenning middels AI). In 2025 is gestart met een herijking van het project ‘Onderhoud Werkt’, waarbij prioritering plaatsvindt op basis van verkeersveiligheid en maatschappelijke impact. Randvoorwaarden zijn een goed functionerend beheerinformatiesysteem en een tijdelijke capaciteitsimpuls van € 1 miljoen.
Parallel hieraan worden de investeringsgelden doelgericht ingezet. De resultaten van het onderzoek naar mogelijke versnelling worden in 2026 vertaald naar een herijkte aanpak. Daarnaast ontwikkelen we gebiedsgerichte beheerplannen, waarmee we projectmatig toewerken naar de gestelde doelen.
Basisgegevens/ uitgangspunten
Verhardingen omvatten zoal rijbanen, fietspaden en voetpaden, maar ook parkeerterreinen, -stroken en -vakken. Het gaat daarmee verder dan alleen 'wegen'. Het onderhoud aan verhardingen is belangrijk voor de gebruikers waar het gaat om de verkeersveiligheid en comfort. Het aanzien van de verhardingen verbetert de beleving van de openbare ruimte voor onze bewoners in hun leef- en werkomgeving en dat geldt ook voor de bezoekers van onze gemeente.
De gemeente Emmen heeft 9.144.518 m 2 aan verhardingen. Dit bestaat uit asfalt, cementbeton, elementen (zoals straatklinkers en betontegels) en halfverhard of onverhard.
