Beleidsprogramma's

Economie en Werkgelegenheid

In de navolgende doelenboom is voor dit programma schematisch de relatie weergegeven tussen de doelen (wat willen we bereiken) en de prestaties (wat gaan we daarvoor doen).

Doel

Prestatie

Ambitie 1: MKB-vriendelijk Ondernemersklimaat

Impact ondernemen in Emmen en onze regio laten groeien

  • Deelnemen aan City Deal Impact Ondernemen

Toekomstbestendige bedrijventerreinen

  • Programma bedrijventerreinen vastgesteld
  • Verkenning Regionaal bedrijventerrein

Verduurzaming van onze industrie en MKB

  • Actieplan Energie en Economie
  • Revitalisering Industrietafel/Ondersteuningsstructuur verduurzaming MKB
  • We blijven ons bedrijfsleven stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden die het Just Transition Fund Groningen-Emmen biedt
  • Ontwikkeling en actieve rol bij realisatie van het nieuwe energiesysteem

Duurzame Land- en Tuinbouw

  • Programma glastuinbouwgebieden Erica en Klazienaveen vastgesteld (gebiedsvisies)
  • Landbouwfoto wordt gemaakt

Optimale integrale en laagdrempelige ondernemersdienstverlening

  • Actieagenda MKB ondernemersdienstverlening wordt uitgevoerd
  • Samen met de teams in het fysieke domein hebben we stappen gezet in een efficiënte werkwijze richting de ondernemersdienstverlening

Goede economische bereikbaarheid als randvoorwaarde

  • Starten met de MIRT Verkenningsfase van de Nedersaksenlijn.

Ambitie 2: MKB sterk regionaal Ecosysteem

Langetermijn investeren in Greenwise Campus

  • Greenwise Campus heeft een sterk profiel en goede positionering in het noordelijk en landelijk ecosysteem
  • Samen met de Stichting Greenwise Campus en haar partners hebben we concrete stappen gezet richting een duurzame financieringsstrategie van Greenwise Campus
  • Samen met de Stichting Greenwise Campus en haar partners hebben we concrete stappen gezet richting een versterking van het maakindustrie ecosysteem

Innovatief startup- en scale-up klimaat

  • Scale-up en start-up strategie ontwikkelen
  • Samen met Founded in the North het start-up en scale-up klimaat bevorderen met als doel het vestigen van 10 start-ups en 3 scale-ups

Sterke verbonden clusters

  • Actieplan (slimme) maakindustrie is vastgesteld
  • Er is een start gemaakt met de uitvoering van de Drentse Agenda Defensie en Veiligheid

Ambitie 3: Positionering en profilering: Emmen een sterk merk

Helder profiel en sterke positionering als innovatieve maakindustrie/circulaire plastics

  • Ontwikkeling van een gedragen strategie voor Positionering en Profilering
  • Strategische Industrie Agenda is vastgesteld

Gerichte acquisitie

  • Acquisitiestrategie wordt uitgevoerd op onze krachtsectoren met als resultaat het vestigen van bedrijven

Door belangenbehartiging naar een sterke positionering

  • Helder krijgen wat de impact van de Clean Industrial Deal is op onze industrie
  • De structuur van een lobbytafel Circulaire Plastics / Chemport Europe staat

Internationale samenwerking

  • Samenwerking NG4 in Den Haag is gestructureerd en de DH Office is ingericht
  • Duitsland agenda wordt uitgevoerd met daarin tenminste drie projecten met Stadt Lingen

Ambitie 4: Aantrekkelijke en gastvrije gemeente

Toerisme en recreatie duurzaam laten groeien in een vrijetijds-economie

  • Herijken beleid recreatie en toerisme
  • Inzicht krijgen in de verschillende doelgroepen om  in te kunnen spelen op aanbod voorzieningen en te gebruiken voor citymarketing

Emmen aantrekkelijk positioneren en promoten om bewoners, bezoekers, bedrijven en investeerders aan te trekken en te behouden

  • Vanuit Citymarketing samen met Stichting Promotie Emmen de basis van een kwaliteitsimpuls te voorzien ten aanzien van de website, beeldbank en uitagenda
  • Werken aan de (online) zichtbaarheid o.a. door de eerste campagne te lanceren, voor zowel huidige als nieuwe inwoners

Een creatieve stad, welke aantrekkelijk is voor jonge professionals

  • Agenderen overzicht  (ontbrekende) culturele voorzieningen die aantrekkelijk zijn voor jonge professionals, innovatie bevorderen en behoren bij een (boven) regionale stad
  • Netwerk van creatieve makers zichtbaar maken

Een levendige binnenstad (vanuit economisch oogpunt)

  • In co-creatie met alle stakeholders werken aan een levendige binnenstad
  • Inzet van citymarketing om de levendige binnenstad zichtbaar te maken

Ambitie 5: Circulaire plastics - Europees koploper

Versterken van het innovatief chemiecluster

  • Samen met de provincie Drenthe is een gezamenlijke agenda circulaire plastics vormgegeven
  • Er wordt concreet uitvoering gegeven aan de strategie van Chemport voor de koolstoftransitie en de strategie van Greenwise Circular Plastics, bijvoorbeeld door projecten als PlesTic - Ready, Care2Change en S3orted

Versterken van de circulaire maakindustrie (industriële symbiose)

  • Het actieplan Circulaire Economie wordt uitgevoerd en in 2026, aan de hand van opgedane inzichten en verdiepende informatie, herijkt

Ambitie 6: Talent, kennis en expertise in de regio

Versterken van de regionale economie door beroepsonderwijs

  • Samenwerking op het gebied van onderwijs, bedrijfsleven, zorg en overheid door gerichte LLO trajecten te starten en uit te voeren.
  • NHLStenden en DCTerra optimaal faciliteren bij het ontwikkelen en realiseren van een BeroepsOnderwijsCampus voor MBO, HBO en WO onderwijs.

Talent aantrekken en behouden: kennis en expertise in de regio

  • Talenten laten zien hoe goed het woon-werk klimaat is en dat er prachtige bedrijvigheid is om te werken.

Emmen studiestad

  • Onderzoek naar wensen en behoeften van MBO studenten
Deze pagina is gebouwd op 12/05/2025 12:12:51 met de export van 12/05/2025 12:07:25