In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven waaruit het structurele begrotingssaldo wordt afgeleid. Dit geeft inzicht in de mate waarin de structurele lasten inclusief de structurele toevoegingen aan reserves gedekt zijn door structurele baten inclusief structurele onttrekkingen aan reserves.
Volgens de Gemeentewet en Provinciewet dient in het belang van de horizontale verantwoording en het verticale toezicht er sprake te zijn van een structureel en reëel evenwicht. Met het begrip “structureel evenwicht” wordt nadrukkelijker bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt worden door structurele baten. De term “reëel” heeft betrekking op de mate van realiteit van de (meerjaren)ramingen.
Bedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
Prg. | Begroting | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
1 | Strategische positioning (Citymarketing) | 800 | 550 | ||||||
1 | Strategische positioning Citymarketing (dekking SIOF) | 550 | 300 | ||||||
1 | Intensivering democratie dichterbij (participatie) | 80 | |||||||
2 | Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn | 650 | |||||||
2 | Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen | 100 | 100 | ||||||
2 | Ontwikkelfonds Emmen Centrum | 250 | |||||||
2 | Onttrekking bestemmingsreserve - SIOF - Ontwikkelfonds Emmen Centrum | 250 | |||||||
2 | Werkbudgetten circulaire economie | 250 | 250 | ||||||
2 | Onttrekking bestemmingsreserve - SIOF - Circulaire Economie | 250 | 250 | ||||||
2 | Onttrekking bestemmingsreserve - SIOF - Recr. Ontwikkeling Bargerveen | 300 | 300 | ||||||
2 | Storting Fonds Economische structuurversterking - Regiomarketing | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
5 | Recreatieve ontwikkeling Bargerveen | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||
5 | Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe | 940 | 940 | ||||||
5 | Onttrekking bestemmingsreserve - SIOF - Regiodeal ZO Drenthe | 940 | 940 | ||||||
5 | Tijdelijke huisvesting wijkcentrum Angelslo | 100 | |||||||
5 | Onttrekking calamiteitenreserve - Tijdelijke huisvesting Wijkcentrum Angelslo | 100 | |||||||
5 | Subsidiefonds betaalbare woningbouw | 5.000 | |||||||
5 | Subsidiefonds betaalbare woningbouw - onttrekking algemene reserve | 5.000 | |||||||
5 | Storting bestemmingsreserve wonen | 5.000 | |||||||
5 | Onttrekking bestemmingsreserve wonen | 5.000 | |||||||
5 | Uitvoeringskosten Emmen Vernieuwt - Soorten management plan | 1.265 | 1.028 | ||||||
5 | Onttrekking fonds bouwen, duurzaamheid en jeugdwerkloosheid - soorten management plan | 237 | |||||||
5 | Onttrekking reserve grondexploitatie | 277 | 277 | 277 | |||||
5 | Storting reserve grondexploitatie | 946 | 1.089 | 928 | 1.113 | ||||
5 | Storting bestemmingsreserve fysieke leefomgeving | 645 | 645 | 645 | 645 | ||||
5 | Onttrekking bestemmingsreserve fysieke leefomgeving | 80 | 80 | 80 | 80 | ||||
7 | Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg | 650 | |||||||
7 | Onttrekking bestemmingsreserve Emmen Vernieuwt - Verwijderen asfaltlaag P-Schapenveenweg | 490 | |||||||
7 | Onttrekking bestemmingsreserve fysieke leefomgeving | 16 | 111 | 130 | 138 | ||||
8 | Behoud buitenzwembaden en sporthallen | 2.000 | |||||||
8 | Onttrekking Algemene Reserve - behoud buitenzwembaden en sporthallen | 2.000 | |||||||
8 | Verhuizing /inrichting DIEP | 200 | |||||||
8 | Onttrekking calamiteitenreserve - verhuizing /inrichting DIEP | 200 | |||||||
8 | Resultaatbestemming DIEP | 70 | |||||||
8 | Onttrekking Algemene Reserve - resultaatbestemming DIEP | 70 | |||||||
9 | Onttrekking calamiteitenreserve | 110 | |||||||
10 | Onttrekking calamiteitenreserve | 120 | 120 | ||||||
10 | Transitie zaaksysteem Dimpact | 300 | 225 | ||||||
10 | Pluktuin | 350 | |||||||
10 | Tijdelijke huisvesting Handelsweg | 280 | 280 | ||||||
10 | Onttrekking reserve bedrijfsvoering - Pluktuin | 350 | |||||||
10 | Onttrekking bestemmingsreserve fysieke leefomgeving | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||
10 | Storting evenementenfonds | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
Overige incidentele reserve stortingen | - | - | - | - | |||||
Overige incidentele reserve onttrekkingen | 12 | 27 | - | - | |||||
Totaal incidentele lasten/baten | 19.726 | 16.913 | 5.229 | 3.195 | 2.073 | 787 | 2.258 | 795 | |
Saldo incidentele lasten/baten (A) | -2.813 | -2.034 | -1.286 | -1.463 | |||||
Begrotingsresultaat (B) | 3.651 | 1.067 | -3.146 | -5.758 | |||||
Materieel evenwicht ( B - A) | 6.464 | 3.101 | -1.860 | -4.295 | |||||
1 Strategische positionering Citymarketing
Om onze ambities te kunnen realiseren, is het nodig om de positie van Emmen als 100.000+ gemeente te versterken. Citymarketing kan daarbij een belangrijke rol spelen. Er is geen citymarketing organisatie (meer) in de gemeente Emmen. Binnen de gemeente ontbreekt expertise op dit terrein. Ook zit er geen coördinatie en samenwerking op initiatieven op het gebied van profilering, marketing en lobby. Hierdoor ontbreekt een duidelijk profiel van de gemeente en laten we kansen liggen om ons goed te positioneren. Door citymarketing expertise en budget toe te voegen aan het team communicatie, kunnen we de resterende collegeperiode benutten om de strategische positionering van Emmen gecoördineerd op te pakken en citymarketing nieuw leven in te blazen, de kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve SIOF.
1 Intensivering decmocratie dichterbij (participatie)
De relatie tussen inwoners en bestuur is een belangrijke voorwaarde voor goed bestuur. Verbetering van de samenwerking en participatie wordt steeds urgenter. Als lokale overheid staan wij het meest nabij en merken wij de betrokkenheid van inwoners direct in het uitvoeren van onze taken. Mensen willen beter op de hoogte zijn, meer meedenken en -doen in nieuwe plannen en sneller geholpen worden bij hun vragen. Een goede relatie betekent dat we aan twee kanten investeren: in de betrokkenheid bij en samenwerking met inwoners aan de ene kant en in de verbetering van onze dienstverlening en uitvoering aan de andere kant.
In 2023 ontwikkelden we op basis van het coalitieakkoord een aantal meerjarige doelen en in 2024 en 2025 brachten we deze verder in concrete uitvoering. De ontwikkelingen vragen om een intensivering en voortzetting van dit beleid. Het is daarom nodig om de organisatiekracht te vergroten en extra formatie in te zetten op dit thema. Ook is het gewenst een expert op het gebied van participatie in te huren.
Om de activiteiten onder Democratie Dichterbij voort te kunnen zetten, is voor 2026 een bedrag nodig van € 80.000: voor extra capaciteit, inhuur van expertise en het uitvoeren van acties.
2 Recreatieve ontwikkeling Bargerveen
Het budget is bedoeld voor co-financiering ten behoeve van investeringen in het natuurpark. Dit heeft een tijdelijk karakter en is daarom als incidenteel aangemerkt.
2 Ontwikkelfonds Emmen Centrum
Het gaat om een bijdrage van totaal € 1,0 miljoen verdeeld over 4 jaar en dus incidenteel.
2 Werkbudgetten Circulaire Economie
Het doel van de werkbudgetten is om in de komende jaren onderzoek te doen en bedrijven te stimuleren. Het gaat hierbij om een eerste extra impuls voor een periode van vier jaar, de dekking hiervoor komt uit de reserve SIOF.
2 Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen
Vanuit het programma Greenwise Campus Emmen wordt vorm en inhoud gegeven aan de integrale ontwikkeling van de Greenwise Campus. Er is (incidenteel) exploitatiebudget nodig voor onder andere onderzoek, voorbereiding en coördinatie (interne uren, externe ondersteuning en adviezen) van de ontwikkeling in de komende jaren; voor zover dat dit niet gedekt kan worden uit projectbudgetten en kredieten. Globaal indicatief wordt dit budget geschat op circa € 100.000 per jaar.
2 Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn
Voorgesteld wordt om een bedrag vrij te maken voor het maken van een integrale ontwikkelvisie Emmen als ruimtelijke vertaling en uitwerking van de strategienota en als ontwikkelvisie in relatie tot de NederSaksenLijn.
De eerste fase van verkenning, onderzoek en voorbereiding van de integrale gebiedsontwikkeling van businesspark Meerdijk, in combinatie met nieuwbouw van onderwijsvoorzieningen (Carmel College) een mogelijke nieuwe (top)sporthal, commerciële functies en de stadionontwikkeling van FC Emmen, tot een Sport- en Beweegcampus Emmen.
5 Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe
De gemeente Emmen werkt samen met vijf andere gemeenten en de provincie samen in de Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe. Vanuit de deelnemers wordt incidenteel budget beschikbaar gesteld als co-financiering om grote projecten te kunnen realiseren. Voor de jaren tot en met 2027 is een bedrag aan financiering ad €865.000 begroot, met dekking uit het SIOF. Omdat gemeente Aa en Hunze zich heeft teruggetrokken wordt dit bedrag opgehoogd met € 75.000. Vanwege de beperkte looptijd is dit aangemerkt als incidenteel.
5 Subsidiefonds betaalbare woningbouw
Het subsidiefonds betaalbare woningbouw 2025 zal worden gecontinueerd in 2026 vanwege de onverminderde druk op de woningmarkt en het reeds succesvol blijken van deze regeling door meerdere aanvragen. Hetzelfde subsidieplafond is hiervoor benodigd als in 2025, namelijk € 5,0 miljoen.
5 Diersoorten management plan
In het kader van flora en faunawetgeving is een Diersoorten Management Plan verplicht. Ten behoeve van het verduurzamen van woningen is voor 2026 € 1.265.000 beschikbaar. De kosten van het diersoorten managementplan worden gedekt uit onder andere de specifieke uitkering LAI (Lokale Aanpak Isolatie) en de reserve Fonds Bouwen, Duurzaamheid en Werkloosheid.
5 Tijdelijke huisvesting wijkcentrum Angelslo
Door vertraging in de procedures moet de huur van "Kop van Zuid" voor de tijdelijke huisvesting van Wijkcentrum Angelslo langer worden doorgezet. Conform eerdere besluitvorming wordt dit gedekt uit het calamiteitenfonds.
7 Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg
Het betreft een tijdelijke parkeervoorziening. De incidentele kosten voor het verwijderen van deze parkeervoorziening in 2025 worden geschat op circa € 650.000.
8 Behoud buitenzwembaden en sporthallen
Om het voortbestaan van de stichting sporthallen en openluchtzwembaden te kunnen borgen wordt er een subsidie verstrekt waarmee het achterstallig onderhoud kan worden verricht en de benodigde investeringen kunnen worden gedaan. De lasten worden gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve
8 Verhuizing/ inrichting DIEP
In 2024 is budget toegekend inzake culturele programmering opening en inrichting DIEP. Door vertraging in de bouw van het Biochron is het budget niet in 2023 besteed, maar worden deze kosten in 2026 gemaakt. Dit budget is gereserveerd in de reserve calamiteitenfonds.
8 Resultaatbestemming DIEP
In 2023 is budget toegekend inzake culturele programmering opening en inrichting DIEP. Door vertraging in de bouw van het Biochron is het budget niet in 2023 besteed, maar worden deze kosten in 2026 gemaakt. Dit budget is gereserveerd in de algemene reserve.
10 Tijdelijke huisvesting Handelsweg
Vanwege de nieuwbouw van de Handels weg moet de huidige locatie gesloopt worden en is de tijdelijke huisvesting noodzakelijk geacht voor € 280.000 per jaar gedurende de jaren 2025 tot en met 2027.
10 Transitie zaaksysteem Dimpact
Het zaaksysteem (e-suite/medewerkerportaal) van Dimpact zal de komende jaren worden omgebouwd naar een Common Ground systeem (Podium D). Hiervoor moeten alle zaaktypen/processen worden omgebouwd en zal de gehele organisatie getraind moeten worden om met het nieuwe systeem te kunnen werken.
10 Pluktuin
In 2025 is gestart met de Pluktuin. De Pluktuin wordt een team in de organisatie gemeente Emmen die continue wordt gevuld met nieuw talent die we – vooruitlopend op vacature – werven. Het verwachte begrotingstekort voor de pluktuin zal gedekt worden uit de reserve bedrijfsvoering.
Diverse programma's: Reservemutaties
De overige posten betreffen stortingen en onttrekkingen aan reserves, die conform de handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ als incidenteel worden aangemerkt.
