In deze paragraaf worden de verschillen per programma inzichtelijk gemaakt tussen de actuele begroting 2025 en de primitieve begroting 2025. De verschillen worden voornamelijk veroorzaakt door wijzigingen vanuit het bijstellingen loonkosten, kapitaallasten, reservemutaties, autonome ontwikkelingen en personele voorstellen. Bij programma’s met afwijkingen groter dan € 1,0 miljoen worden de grootste oorzaken van de verschillen toegelicht.
2025 | 2026 | |||||||
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | |
1 | Inwoners en Bestuur | -12.484 | 2.456 | -10.028 | -12.097 | 2.307 | -9.790 | 238 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Economie en Werkgelegenheid | -15.084 | 5.664 | -9.420 | -14.972 | 4.006 | -10.965 | -1.545 |
3 | Veiligheid | -12.537 | 684 | -11.854 | -12.912 | 72 | -12.840 | -987 |
4 | Onderwijs en Jeugd | -18.267 | 6.977 | -11.291 | -18.530 | 6.445 | -12.085 | -794 |
5 | Bouwen, Wonen en Milieu | -63.353 | 54.055 | -9.298 | -66.418 | 57.115 | -9.303 | -5 |
6 | Inkomensondersteuning | -72.868 | 57.600 | -15.269 | -74.573 | 59.735 | -14.838 | 430 |
7 | Openbare Ruimte en Verkeer & Vervoer | -46.786 | 8.603 | -38.183 | -43.463 | 6.579 | -36.884 | 1.299 |
8 | Sport en Cultuur | -25.949 | 5.360 | -20.589 | -28.184 | 7.310 | -20.874 | -285 |
9 | Sociaal Domein | -216.526 | 27.170 | -189.356 | -211.473 | 21.915 | -189.558 | -202 |
10 | Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen | -66.385 | 384.923 | 318.538 | -71.647 | 392.436 | 320.789 | 2.251 |
Totaal Begrotingsresultaat | -550.241 | 553.492 | 3.250 | -554.270 | 557.920 | 3.651 | 400 | |
2 Economie en Werkgelegenheid
De uitzet van lasten in programma 2 kan met name worden verklaard door de grote opgave welke gevormd zijn in hoofdstuk 3 van de begroting. De grote opgaven welke tot uiting komen in programma 2 zijn, citymarketing (€550.000), woningbouw (€500.000) en de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn (€650.000).
7 Openbare Ruimte en Verkeer & Vervoer
Het voordeel in programma 7 ontstaat met name doordat er in 2025 meer budget was voor tijdig onderhoud voor de civiele kunstwerken (€700.000), in 2025 was er door middel van een motie € 1.000.000 extra toegekend aan wegen om zo de kwaliteit van de wegen te verbeteren en een voordeel betreft het vrijvallen van kapitaallasten in 2026 inzake de verkoop van parkeren schapenveegweg (€ 398.000). Enkele nadelen in programma 7 zijn de stijging van het contract van Emco (€ 243.000), de extra middelen die zijn toegekend voor groenonderhoud van de begraafplaatsten (€ 200.000) en verhoging van het volume bereikbaarheid Emmen centrum (€ 500.000) wat bij de begroting van 2024 was besloten.
10 Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen
Binnen dit programma zijn diverse verschillen geconstateerd tussen de begrotingsjaren 2025 en 2026. Deze verschillen zijn grotendeels te herleiden tot tijdelijke budgettoewijzingen, herschikkingen van middelen en wijzigingen in de loonkostenverdeling. Zo is in 2025 binnen het sociaal domein een bedrag van €100.000 tijdelijk geparkeerd bij het concernmanagement. Dit betrof een eenmalige reservering, die in 2026 niet opnieuw beschikbaar is gesteld. Hierdoor ontstaat een zichtbaar verschil in het budget van dit team. Bij Team CCA betreft het verschil voornamelijk het budget voor het programma Informatieveiligheid. In 2025 bedroeg dit budget €740.000 en werd het nog verantwoord onder Team CCA. Inmiddels is dit bedrag overgeheveld naar het programma Informatieveiligheid. Voor 2026 is een lager bedrag van €430.000 beschikbaar gesteld, maar deze wijziging is nog niet volledig verwerkt in de begroting. Ook bij de teams Bezwaar, Beroep en Aansprakelijkheid en Team JVI zijn verschillen zichtbaar. Deze zijn het gevolg van een gewijzigde verdeling van de loonkosten in 2026 ten opzichte van 2025. Hierdoor zijn aan beide teams hogere loonkosten toegerekend. Per saldo heffen deze verschillen elkaar grotendeels op.
Daarnaast zijn er verschillen ontstaan als gevolg van automatiseringskosten. Zo is er sprake van een toename van circa €200.000 aan overhead, verdeeld over meerdere teams, waaronder CMT, CCA, Bezwaar, Beroep en Aansprakelijkheid, Team JVI en het programma Informatieveiligheid. Verder zijn er afwijkingen in de kapitaallasten, met name op onderdelen zoals netwerkvoorzieningen, werkplekken en telefonie.
Tot slot is er bij het Flexcentrum een verschil van circa €400.000 zichtbaar. Dit wordt verklaard door de uitbreiding met twee fte en de toevoeging van het onderdeel ‘Pluktuin’.
