2.1.1 Algemeen
De benodigde weerstandscapaciteit wordt onder andere berekend op basis van inschatting van risico’s met behulp van de module Naris. De reden hiervoor is dat we gebruik willen kunnen maken van de risicosimulatie in Naris (de Monte Carlo berekening), omdat niet alle risico’s zich gelijktijdig en in volle omvang voordoen. In deze begroting zijn ook de risico's grondexploitatie verwerkt in de module Naris. Het risico Wildlands wordt buiten de Naris risicosimulatie gehouden en afzonderlijk berekend. Dit omdat dit risico zich niet verhoudt tot de omvang van de andere risico’s en daarmee afbreuk zou doen aan de bruikbaarheid van de uitkomsten.
2.1.2 Risico's volgens risicoprofiel
Om de overige risico's in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. Via inventarisatie zijn alle financiële risico's in kaart gebracht. Daarnaast onderkent de gemeente nog kwaliteits- en imagorisico's die 'niet financieel' van aard zijn, of waarvan de omvang op dit moment niet te bepalen valt. In het onderstaande overzicht worden de risico’s boven de zogenaamde rapportagegrens gepresenteerd (zie figuur hieronder: risicokaart en rapportagegrens).
Financieel | Rapportagegrens | ||||
|---|---|---|---|---|---|
x > € 2.500.000 | |||||
€ 1.000.000 < x < € 2.500.000 | |||||
€ 500.000 < x < € 1.000.000 | |||||
€ 100.000 < x < € 500.000 | |||||
x < € 100.000 | |||||
Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
De risico’s die vallen boven de zogenaamde rapportagegrens worden in onderstaande tabel weergegeven.
Risico | Kans | In € x 1.000 | Invloed | t.o.v. begroting |
|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering | 50% | 3.000 | 9,65% | Algemene uitkering kan lager uitvallen dan begroot |
Door een toename van de kostenstijging kan de exploitatie van gronden veel duurder worden. | 70% | 3.162 | 14,17% | De kosten voor de exploitatie van gronden kunnen hoger uitvallen dan opgenomen in de begroting |
Jeugd- hervormingsagenda | 50% | 5.000 | 8,03% | Niet realiseren besparingen hervormingsagenda jeugd. |
Volume en prijsrisico jeugd | 50% | 2.500 | 8,02% |
Toelichting risico algemene uitkering
De hoogte van de algemene uitkering is moeilijk te beïnvloeden en te voorspellen. Er is sprake van mogelijke bezuinigingen bij de Rijksoverheid en het verdeelmodel is aan veranderingen onderhevig. De algemene uitkering kan daardoor lager uit vallen dan in eerste instantie is opgenomen in de begroting. Uit ervaring van de afgelopen jaren blijkt dat een afwijking van 1% al snel aan de orde is. Derhalve is een risico opgenomen van € 3 miljoen.
Toelichting risico grondexploitatie
Het risico bestaat dat kosten gaan stijgen waardoor de exploitatie van gronden duurder wordt. Zie voor een meer uitgebreide toelichting ook de paragraaf grondbeleid.
Toelichting risico jeugd- hervormingsagenda
Als de hervormingsagenda niet slaagt, dreigt een structureel tekort op de gemeentelijke begroting door blijvend hoge kosten en onvoldoende compensatie vanuit het Rijk.
Toelichting risico volume en prijsrisico jeugd
Als het risico zich daadwerkelijk voordoet en zowel het volume als de prijs van jeugdhulp stijgt, ontstaat er een direct financieel gat in de gemeentelijke begroting, waardoor andere beleidsdoelen moeten worden uitgesteld of geschrapt, reserves sneller worden aangesproken en de begroting mogelijk niet meer structureel in evenwicht is.
Overige risico’s
Naast het in bovenstaande tabel genoemde risico, die boven de rapportagegrens valt, zijn voor de berekening van het risicoprofiel onder andere ook de volgende risico’s meegenomen. Deze risico’s vallen onder de rapportagegrens, zoals opgenomen in het bovenstaande figuur, te weten:
- Overige risico’s Grondexploitaties, bijvoorbeeld rentestijgingen waardoor aantrekken van gelden om gronden aan te kopen duurder wordt
- REP regionaal bijdrage van het Rijk.
- Stadionbedrijf Emmen B.V.
- Risico op (grote) financiële afwijkingen op de BUIG.
- Lagere legesopbrengsten vanwege minder bouwactiviteiten.
- Gebruik Wmo-voorzieningen wijkt af door effecten vergrijzing en hoge inflatie.
- Eigen Risicodragerschap - wettelijke aansprakelijkheid.
- Gevolgen van de invoering Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging Bouw.
- Marktrente ontwikkelingen (gevoeligheid van rentestanden voor economische ontwikkelingen).
- Gemeenschappelijke regelingen GGD en VRD houden geen weerstandsvermogen aan en verleggen risico naar rato bij de deelnemende gemeenten.
- Overschrijding inhuur derden/bedrijfsvoering.
Risicosimulatie
Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie in Naris uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast, omdat het reserveren van het maximale bedrag van € 51.165.000 ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Uit de risicosimulatie volgt dat bij een zekerheidspercentage van 90% zeker is dat alle opgevoerde risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van € 13.381.000 (benodigde weerstandscapaciteit vanuit het risicoprofiel). In dit bedrag is inbegrepen een afdekking voor de benoemde risico's grondexploitatie ter hoogte van € 4.564.000.
2.1.3 Wildlands
Op 28 maart 2019 heeft de raad ingestemd met het Businessplan Wildlands en het hierin voorgestelde scenario, herstructurering. Bij de jaarrekening 2018 is mede om die reden, voor de bepaling van het benodigde gemeentelijk weerstandsvermogen inzake het risico Wildlands, er voor gekozen dit in afwijking van de gangbare gemeentelijke systematiek buiten de Monte Carlo berekening gehouden. Dit omdat dit risico zich niet verhoudt tot de omvang van de andere risico’s en daarmee afbreuk zou doen aan de bruikbaarheid van de uitkomsten. Het bepalen van het risicoprofiel omtrent de belangen in Wildlands vergt maatwerk.
De gemeente heeft hiertoe een berekening gemaakt van de eventuele liquiditeitsbehoefte van Wildlands in een worst-case scenario van 800.000 bezoekers [1] en op basis van 4 jaar overbrugging. Hiervoor is gekozen op basis van een bij het Businessplan Wildlands uitgevoerde gevoeligheidsanalyse. Hierbij is een aantal scenario’s doorgerekend (gelijkblijvende yield, gelijkblijvende horeca en retail bestedingen, een lagere realisatie van voorgenomen bezuinigingen en een gelijkblijvend lager bezoekersaantal van 800.000). Hieruit blijkt dat het lagere bezoekersaantal de belangrijkste variabele is.
Bepaling risico
De berekening die we hanteren voor de bepaling van het risico is als volgt:
- bepalen van het gemiddelde liquiditeitstekort per jaar over een periode van 4 jaren (2025 t/m 2028). Dit liquiditeitstekort is in dit geval € 4.155.155;
- uitgaan van een geleidelijke afbouw in 4 jaar, waarbij we het 1ste jaar 100% - 2e jaar 75% - 3e jaar 50% - en 4e jaar 25% van het jaarrisico meenemen;
- In totaal is dit 250% van het jaarbedrag, oftewel een factor 2,5.
Hiermee komt het benodigde weerstandsvermogen, specifiek voor het risico Wildlands uit op 2,5 x € 4,1 = € 10,4 miljoen .
Daarnaast werken we sinds de jaarrekening 2021 met een zogeheten ondergrens voor het benodigd weerstandsvermogen. Deze ondergrens is bepaald op 5% van de uitstaande leningenportefeuille per 31/12 van het betreffende boekjaar. Bij de jaarrekening 2024 gaat het dan om een bedrag van € 3,06 miljoen (5% van € 61,1 miljoen).
Mocht in enig jaar het benodigd weerstandsvermogen op basis van de systematiek onder deze ondergrens komen te liggen, dan hanteren we het bedrag van de ondergrens als aan te houden weerstandsvermogen.
Governance
Om de toegenomen belangen en de financiële positie van de gemeente Emmen in Wildlands zeker te stellen en gezien het economisch en maatschappelijke belang van Wildlands voor de regio, is de governancestructuur aangepast. Hiertoe zijn nadere voorwaarden verbonden aan de verstrekte geldleningen. De governancestructuur is aangepast op basis van de volgende uitgangspunten:
- het vereenvoudigen van de bestuurlijke structuur en toezicht;
- het vergroten van de betrokkenheid en de bevoegdheden van de gemeente ;
- het werken vanuit een risicomanagementmodel;
- de huidige 'observer of the board' vervult namens de gemeente een rol in de governancestructuur;
- een nader uitgewerkte en aangescherpte monitoring.
De door de raad in 2016 vastgestelde monitoringsystematiek is daarmee in 2019 herzien. De aansturing/ monitoring is daarmee verbeterd.
Actualiteiten
Wildlands heeft in 2025 een nieuw businessplan vastgesteld waarin de komende jaren nieuwe investeringen in het park gedaan worden. In 2026 worden investeringen gedaan in het kleine dierenverblijf en animazia. In 2026 en 2027 worden investeringen gedaan in het grote dierenverblijf en animazia.
Tot slot merken wij op dat het inschatten van dit risico, ook bij de nu gekozen maatwerkberekening, erg complex, omvangrijk en gevoelig is en blijft.
De afgelopen jaren is in de praktijk gebleken dat de ideale mix van bezoekersaantal ten opzichte van yield zich voordoet bij een (iets) lager liggend bezoekersaantal waarbij een hogere yield wordt gerealiseerd. In de herziene businesscase is dit conform verwerkt. In lijn daarmee wordt voor het worst case scenario het aantal van 800.000 bezoekers gehanteerd.
[1] De afgelopen jaren is in de praktijk gebleken dat de ideale mix van bezoekersaantal ten opzichte van yield zich voordoet bij een (iets) lager liggend bezoekersaantal waarbij een hogere yield wordt gerealiseerd. In de herziene businesscase is dit conform verwerkt. In lijn daarmee wordt voor het worst case scenario het aantal van 800.000 bezoekers gehanteerd.
2.1.4 Samenvatting benodigde weerstandscapaciteit
In totaal bestaat de totale benodigde weerstandscapaciteit uit twee delen, te weten:
Benodigde weerstandscapaciteit | Bedragen x € 1.000 |
|---|---|
Risicoprofiel overige risico's | 13,4 |
Wildlands | 10,4 |
Totaal | 23,8 |
De norm is dat het aanwezige weerstandsvermogen ruim voldoende moet zijn (de beschikbare weerstandscapaciteit moet minimaal 140% zijn van het benodigde weerstandsvermogen). In dit geval is dat een bedrag van € 23.780.800 * 140% = € 33.293.100
