Beleidsprogramma's

Sociaal Domein

De lasten en baten van het gehele programma zijn als volgt:

(bedragen x € 1.000)

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

-211.451

-206.208

-211.812

-215.003

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-21.165

-20.626

-20.697

-20.749

6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO

-2.667

-2.749

-2.831

-2.919

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

-7.253

-7.393

-7.544

-7.762

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

-7.296

-7.477

-7.664

-7.855

6.4 WSW en beschutwerk

-28.326

-26.265

-24.965

-23.590

6.5 Arbeidsparticipatie

-19.029

-19.695

-20.134

-19.130

6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

-12.118

-12.512

-12.922

-13.346

6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)

-21.794

-22.421

-23.107

-23.793

6.712 Begeleiding (Wmo)

-6.595

-6.828

-7.068

-7.313

6.713 Dagbesteding (Wmo)

-3.503

-3.606

-3.719

-3.832

6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)

-1.811

-1.786

-1.786

-1.786

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

-26.675

-24.683

-25.867

-27.098

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

-10.288

-10.699

-11.127

-11.572

6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk

-3.462

-3.601

-3.745

-3.895

6.792 PGB Jeugd

-753

-772

-791

-811

6.811 Beschermd Wonen (Wmo)

-10.785

-11.605

-13.463

-14.382

6.812 Maatschappelijke– en vrouwenopvang (Wmo)

-9.437

-9.696

-10.156

-10.505

6.821 Jeugdbescherming

-3.834

-3.987

-4.146

-4.312

6.822 Jeugdreclassering

-584

-607

-631

-656

6.92 Coordinatie en beleid Jeugd

-2.085

-2.108

-2.133

-2.158

7.1 Volksgezondheid

-11.993

-7.092

-7.316

-7.538

Baten

21.776

18.371

18.372

18.373

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

14.856

14.323

14.323

14.323

6.5 Arbeidsparticipatie

806

806

806

806

6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

473

754

755

755

6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)

172

509

509

509

6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo)

252

746

746

746

6.811 Beschermd Wonen (Wmo)

416

1.172

1.172

1.172

6.92 Coordinatie en beleid Jeugd

61

61

61

61

7.1 Volksgezondheid

4.740

0

0

0

Saldo van baten en lasten

-189.675

-187.838

-193.441

-196.630

Stortingen in reserves

-21

-21

-21

-21

Onttrekkingen aan reserves

139

29

29

29

Mutaties reserves

118

8

8

8

Totaal Sociaal Domein

-189.558

-187.830

-193.433

-196.622

(bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Begrotingsresultaat voor opstellen van de kaderbrief

-176.146

-178.350

-183.561

-188.124

Wijzigingen maart t/m juni

-2.730

-2.895

-2.880

-1.280

Startbegroting Begroting 2026

-178.877

-181.245

-186.441

-189.404

Autonome ontwikkelingen

-7.273

-4.759

-5.038

-5.183

Gemeenschappelijke regelingen

-149

-287

-325

-353

Kapitaallasten

62

0

0

0

Budgetneutrale wijzigingen

-3.084

-1.265

-1.305

-1.319

Mutaties kleiner dan € 70.000 (bestaand beleid)

-78

-78

-79

-79

Loon- en prijs indexatie

-244

-279

-328

-377

Ontwikkelingen loonkosten

84

83

83

92

Mutaties Begroting 2026

-10.681

-6.585

-6.992

-7.219

Totaal

-189.558

-187.830

-193.433

-196.622

Onderstaand een nadere toelichting van de voorstellen nieuw beleid en autonome ontwikkelingen. Wanneer er een toelichting ontbreekt is er voor dit programma geen sprake van voorstellen.

Mutaties Begroting

(bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Autonome ontwikkelingen

-7.273

-4.759

-5.038

-5.183

Begroting Oekraïne 2026 (Baten)

14.200

14.200

14.200

14.200

Voor de begroting 2026 hebben wij een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de kosten voor de opvang voor de Oekraïners in 2026. De kostenkant zal € 12,9 miljoen bedragen, dit is inclusief indexatie van de kosten.

De inkomsten rijksmiddelen willen we, net zoals bij de begroting 2025, gelijk stellen aan het bedrag aan kosten ad € 12,9 miljoen. Dit omdat er wederom onzekerheid is over de inkomsten. Echter komen hier de personeelslasten van 1,3 miljoen nog overheen.

Bij de eerste berap 2026 zullen de prognoses weer geactualiseerd en bijgesteld worden. Het saldo tussen inkomsten en uitgaven storten we dan, conform onze huidige werkwijze, in de reserve calamiteitenfonds danwel een andere reserve (gezien de afgesproken bovengrens van € 7,5 miljoen).

Begroting Oekraïne 2026 (lasten)

-14.200

-14.200

-14.200

-14.200

Voor de begroting 2026 hebben wij een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de kosten voor de opvang voor de Oekraïners in 2026. De kostenkant zal € 12,9 miljoen bedragen, dit is inclusief indexatie van de kosten.

De inkomsten rijksmiddelen willen we, net zoals bij de begroting 2025, gelijk stellen aan het bedrag aan kosten ad € 12,9 miljoen. Dit omdat er wederom onzekerheid is over de inkomsten.  
Echter komen hier de personeelslasten van 1,3 miljoen nog overheen.

Bij de eerste berap 2026 zullen de prognoses weer geactualiseerd en bijgesteld worden. Het saldo tussen inkomsten en uitgaven storten we dan, conform onze huidige werkwijze, in de reserve calamiteitenfonds danwel een andere reserve (gezien de afgesproken bovengrens van € 7,5 miljoen).

Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang  (DUVO) en Maatschappelijke Opvang (MO) indexatie en uitbreiding

-796

-861

-933

-863

Emmen ontvangt als centrumgemeente de Rijksbijdragen voor de Vrouwenopvang (regio Drenthe) en Maatschappelijke Opvang (BOCE-verband). De jaarlijkse indexatiekosten van deze Rijksmiddelen worden niet toegevoegd aan de integratie uitkeringen, maar zijn inbegrepen in de algemene middelen van elke gemeente. Daarom hebben we via facturatie de indexatiekosten voor de Vrouwenopvang opgevraagd bij de regiogemeenten. Voor de Maatschappelijke Opvang worden de indexatiekosten voor Borger-Odoorn en Coevorden geboekt op het budget van Beschermd Wonen. Ook Emmen moet jaarlijks een bijdrage uit de algemene middelen leveren voor de indexatiekosten.

Indexatie Zorg in Natura*

-3.084

-3.271

-3.453

-3.643

Vanuit het jaar 2024 is gebleken dat de tarieven van Jeugdhulp gemiddeld zijn gestegen met 14% als gevolg van de algemene maatregel van bestuur waarbij gemeenten reële prijzen moeten betalen. Deze tariefstijging was in het jaar 2024 nog niet volledig doorgerekend. Deze toename werkt structureel door in de kosten van de komende jaren.

Perspectiefbrief Jeugd Hervormingsagenda*

-2.792

0

0

0

In 2024 is een start gemaakt met de implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd. Er is gebleken dat de maatregelen niet hebben geleid tot een besparing in de jeugdkosten. Ook landelijk wordt gesignaleerd dat de Hervormingsagenda niet leidt tot de beoogde besparingen. In het rapport “Groeipijn” van 30 januari 2025 staat dit ook weergegeven. Voorzichtigheidshalve houden we rekening mee dat we de beoogde besparing in 2025 niet gaan behalen.

Perspectiefbrief JHRD Hoogeveen

-290

-315

-340

-365

De kosten van uitvoering Jeugdhulp door het regioteam Hoogeveen worden elk jaar hoger. Er zijn extra middelen nodig voor de (extra) inzet bij spoed voor jeugd en FACT Jeugd. Bovendien worden er middelen besteed aan het verbeteren van monitoring.

Stichting De Toegang indexering

-312

-312

-312

-312

De toegang tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (hierna: Wmo) en jeugdhulp in de gemeente Emmen is belegd bij Stichting De Toegang (hierna: SDT). SDT zorgt ervoor dat inwoners met een ondersteuningsvraag, passende ondersteuning krijgen die noodzakelijk is om volwaardig te kunnen participeren in de maatschappij. Voor het jaar 2025 zijn er ten opzichte van het voorgaande jaar extra (wettelijke) taken voor SDT bijgekomen. De subsidie 2025 aan Stichting De Toegang neemt ook toe vanwege een hogere loonindexatie dan eerder begroot.

Deze pagina is gebouwd op 12/05/2025 12:12:51 met de export van 12/05/2025 12:07:25